Стратегічна екологічна оцінка (СЕО)
Рішення державних органів, спрямовані на виконання містобудівних планів, програм з облаштування територій та реалізацію політики облаштування окремих ділянок, можуть безпосередньо впливати на довкілля. Саме тому виникає необхідність в проведенні особливих заходів, здатних спрогнозувати та не допустити їх в майбутньому. Стратегічна екологічна оцінка є одним з них. Процедуру можна назвати ефективним інструментом для підтримки екологічної складової під час реалізації державних програм.
Вона дозволяє виконати необхідну оцінку, створити опис та розрахувати рівень можливого впливу на навколишнє середовище. Результати таких дій стають основою для розробки раціональних альтернатив та дієвих способів для мінімізації/повного усунення негативних наслідків для довкілля. В плані виконання СЕО доволі складна, тому замовнику необхідна професійна допомога. Надати її можуть досвідчені фахівці «Зелений квадрат». Пропонуємо комплексний підхід, оперативне вирішення завдань та підтримку на всіх стадіях.
З якою метою проводять стратегічну екологічну оцінку?
СЕО є новим ефективним методом впровадження екополітики. Основна його ціль – здійснення всебічного аналізу всіх можливих впливів державної планової діяльності. Завдяки перевірці, проведеній уже на початкових стадіях впровадження стратегічної ініціативи, вдається визначити ризики та розробити ефективні методи для їх зменшення чи усунення. Щоб максимально реалізувати екологічну складову, стратегічна екологічна оцінка проводиться на різних рівнях.
Охоплюються міждержавні, національні, регіональні та місцеві програми/ініціативи. В будь-якому випадку дослідження направлені на сприяння сталому розвитку, головними пріоритетами якого є гарантування безпеки людей та захист їх життя та здоров’я. Правильно проведена СЕО дозволяє досягати наступних результатів:
- розробка оптимальних варіантів по втіленню документів державного планування з урахуванням принципів сталого екологічного розвитку;
- прогнозування наслідків, що можуть стати потенційним джерелом шкоди для навколишнього середовища;
- попередження згубного впливу, котрий несе реалізація ініціатив.
Щоб гарантувати досягнення цих цілей, експерти дотримуються декількох важливих принципів: гласність, об’єктивність та законність. Перший з них проявляється в тому, що результати стратегічної екологічної оцінки обов’язково представляються на розгляд громадськості. Завдяки цьому в процесі забезпечується широке охоплення інтересів, зокрема населення, що проживає на території планованої діяльності.
У яких випадках повинна проводитись СЕО?
Без перевірки не обійтись у всіх випадках, що стосуються реалізації програм та стратегій розвитку в наступних сферах:
- земельне використання;
- енергетична;
- регіональний розвиток;
- с/г сфера;
- транспортна;
- управління відходами;
- управління водними ресурсами;
- телекомунікації;
- природоохоронна галузь;
- туристична
- сегмент землеустрою та містобудування.
Рішення, прийняті в цих сферах, в більшості випадків безпосередньо впливають на місцевих мешканців. Тому в таких ситуаціях СЕО є необхідністю. Стратегічна екологічна оцінка призначається, якщо на та є пряма вказівка в законодавстві. Крім цього, є випадки, коли проведення процедури обумовлено існуючими обставинами. Мова йде про ситуації, коли негативні наслідки можуть відобразитись на екологічній мережі чи об’єктах природно-заповідного фонду.
Яка документація підлягає СЕО?
При розробці та реалізації стратегічних державних ініціатив, створюється велика кількість документів. Серед них є такі, які мають особливе значення для перевірки:
- зонінг (план по зонуванню території);
- ДПТ (детальний план території);
- генеральні плани населених пунктів;
- схеми по плануванню окремих регіонів та генеральні схеми, по яких виконується планування території України.
Крім містобудівної документації стратегічна екологічна експертиза передбачає перевірку стратегій, ініціатив, планів, державних цільових програм, загальнодержавних програм, програмних документів та деякі зміни до них. В законодавстві чітко встановлено, що СЕО обов’язково призначається для документації, що відповідає 2 критеріям. Якщо ж вона підпадає тільки під один з критеріїв, то необхідність проведення оцінки визнається замовником на власний розсуд.
Які норми законодавства регулюють стратегічну екологічну оцінку?
Експерти «Зелений квадрат» вказують не тільки на норми українських законів, а ще й на акти міжнародного законодавства. Серед них можна виділити 2 основних:
- Директива СЕО, прийнята на рівні ЄС (Про оцінку впливу певних планів і програм на довкілля). В ній вказуються основні положення по регулюванню оцінки, а також засади, на яких повинна здійснюватися процедура. Документ є одним з інструментів впровадження екологічної політики на міжнародному рівні.
- Протокол, що доповнює Конвенцію про оцінку впливу на навколишнє середовище. Документ був ратифікований в 2015 році, і з того часу державні органи приймають різні підзаконні акти на його виконання. Основна цінність такого Протоколу полягає в чіткому визначенні поняття стратегічна екологічна оцінка.
Що стосується національного законодавства України, то основним регулятором виступає ЗУ «Про стратегічну екологічну оцінку». Закон був прийнятий декілька років тому. Проте за це час його положення активно впроваджуються на практиці. В основному вони стосуються визначення засад СЕО та списків документів, що підлягають перевірці.
В чому різниця між стратегічною екологічною оцінкою та ОВД?
Схожість мети іноді створює проблеми з визначенням потрібної перевірки. І ОВД, і СЕО є справжніми інструментами, що допомагають з інтеграцією принципів екологічної політики та сталого розвитку. Завдяки їм можна мінімізувати згубні наслідки на навколишнє середовище, а також розробити дієві методи по зменшенню впливу. Додатковою схожістю є регуляція на рівні законодавства.
В державній базі є акти, що регулюють порядок проведення СЕО та ОВД. Разом з цим, існує безліч відмінностей між процедурами. Основною з них є об’єкт. Стратегічна екологічна оцінка направлена на перевірку документів державного планування, а оцінка впливу на навколишнє середовище застосовується для державних та приватних проектів. Також відмінності можна прослідкувати в алгоритмі виконання перевірок.
Хто може бути суб’єктом СЕО?
Перевірка охоплює одразу декілька сфер життєдіяльності, тому в процесі задіяні одразу декілька учасників
- громадськість (на етапі слухань);
- замовник (орган, що планує реалізацію програми/ініціативи);
- органи влади місцевого та державного рівня;
- МОЗ та його відділи по консультуванню;
- Міністерство природи.
В статусі замовника можуть виступати державні органи різних рівнів. Це можуть бути районні, місцеві та загальнодержавні організації. В список також входять органи, в компетенцію яких входить відповідальність за створення документів державного планування та управління процедурою.
Які дії виконує «Зелений квадрат» в рамках СЕО?
Стратегічна екологічна оцінка – це один з напрямів нашої діяльності, що передбачає комплексний підхід. В нашому штаті працюють досвідчені консультанти та експерти різних галузей, котрі можуть забезпечити професійний супровід замовника в процесі виконання перевірки. Вони беруть на себе обов’язок виконання наступних дій:
- Визначення мети та обсягу оцінки. Фахівці обговорюють всі деталі з замовником, а по результатам формують масив даних, необхідних для окреслення об’ємів робіт.
- Створення детальної звітності. На цій стадії до процесу залучаються профільні спеціалісти, в тому числі фахівці з захисту здоров’я людей та досвідчені інженери-екологи. Документ створюється на основі чітко визначеної структури та містить інформацію, обсяг якої визначається на законодавчому рівні.
- Підготовка необхідних документів для представлення на розгляд громадськістю. Окремим етапом стратегічної екологічної оцінки є обговорення ініціативи на громадських слуханнях. Це забезпечує врахування інтересів всіх осіб, на яких вона може вплинути. Фахівці компанії беруть на себе обов’язок по збиранню та підготовці всіх документів, що потрібні для такого розгляду. По завершенню слухань формуються певні висновки.
Подальші дії «Зелений квадрат» будуть направлені на моніторинг. Його суть полягає у відслідковуванні наслідків реалізації документів державного планування. Спеціалісти будуть відслідковувати, чи немає відхилень від прогнозованих даних, а також будуть дізнаватись, чи змінюється характер наслідків.
Всі дії виконуються виключно на професійній основі. Наші співробітники мають великий досвід та відповідну кваліфікацію, що дозволяє вчасно та правильно реагувати на запити, формувати коректні пропозиції, розробляти необхідні документи та надавати замовнику кваліфіковані консультації.
Що включає в себе звіт про СЕО?
Кожна стратегічна екологічна оцінка супроводжується складанням звітних документів. Вони розробляються на ранніх етапах, ще до затвердження документів державного планування, та містять наступну інформацію:
- характеристики стану навколишнього середовища, а також умови для життєдіяльності населення, що проживає на визначеній території;
- можливі зміни в довкіллі, що прогнозуються в результаті впливу планованої державної діяльності (мова йде про життя та здоров’я людей, а також стан довкілля)
- стан навколишнього середовища та умови життєдіяльності, які будуть існувати в разі незатвердження проекту;
- основні особливості документів державного планування (окреслення цілей, змісту, та зв’язку з іншими документами, що формуються в процесі);
- зобов’язання в сфері охорони навколишнього середовища, що стосуються запобігання згубним наслідкам на життя та здоров’я людей (мова йде про ті, які встановлені на рівні національного та міжнародного законодавства);
- шляхи використання вказаних обов’язків на стадії розробки документів державного планування;
- описи можливих екологічних проблем, в тому числі ризики для людей (їх життя та здоров’я), що можуть виникнути в разі впливу ініціативи на заповідні території та об’єкти з природоохоронним статусом.
- дані про наслідки кумулятивного, вторинного та синергетичного характеру;
- описи можливих короткострокових, середньострокових та довгострокових наслідків;
- перелік заходів, направлених на зменшення, запобігання або пом’якшення ризиків для здоров’я людей та довкілля.
Крім того, звіт по стратегічній екологічній оцінці включає інформацію щодо обґрунтування вибору конкретних способів та альтернатив для зменшення/усунення негативного впливу.
В чому переваги співпраці з компанією «Зелений квадрат»?
Гарантувати якісний результат СЕО неможливо без відповідної кваліфікації та досвіду. Все це є у працівників компанії «Зелений квадрат». Вони можуть гарантувати, що стратегічна екологічна оцінка пройде з дотриманням всіх вимог та без складнощів. Фахівці беруть на себе зобов’язання по формуванню звітних та інших документів, інформуванню населення та громадськості, створенню комфортних можливостей для участі всіх суб’єктів та виконанню післяпроектного моніторингу.
Це гарантує виконання всіх умов, вказаних в законодавстві та проведення прозорої об’єктивної оцінки. Клієнти також можуть розраховувати на додаткові переваги:
- своєчасність та оперативність надання послуг;
- індивідуальний підхід;
- комплексний всебічний аналіз;
- професійне консультування.
Процедура замовлення послуги досить легка. Якщо потрібна якісна стратегічна екологічна оцінка, просто зв’яжіться з менеджерами по телефону або скористайтесь можливістю замовлення зворотнього дзвінка. Ми з радістю допоможемо у вирішенні будь-якого питання, пов’язаного зі стратегічною екологічною оцінкою.
СЕО проводиться стосовно планів і програм, які готуються для сільського та лісового господарства, рибальства, енергетики, промисловості (зокрема гірничодобувної), транспорту, регіонального розвитку, утилізації відходів, водного господарства, зв’язку, туризму, планування розвитку міських та сільських районів або землекористування, і тих, які встановлюють структуру для згоди стосовно майбутнього розвитку проектів, перелічених у додатку І, та будь-яких інших проектів, перелічених у додатку II, що згідно з національним законодавством вимагає оцінки впливу на навколишнє середовище.
Рішення про проведення СЕО має ухвалити орган місцевого самоврядування.
















- ОВД від 300 000 грн. Кожному новому клієнту знижка 5% на післяпроектний моніторинг
- Післяпроектний моніторинг від 100 000 грн
- Стратегічна екологічна оцінка від 30 000 грн