В Україні принцип охорони довкілля закріплений на державному рівні та строго контролюється відповідними органами. В рамках його реалізації деяким підприємствам, а також суб’єктам господарювання необхідно отримувати спеціальні дозволи.
Окрему їх групу складають документи, що стосуються викидів забруднюючих речовин в повітря. Щоб отримати дозвіл на викиди, потрібно пройти інвентаризацію та здати звіт у Міністерство довкілля. Це досить складна процедура, тому нещодавно державні органи вирішили дещо спростити її.
Які зміни були прийняті щодо дозволів на викиди в атмосферне повітря?
Нові положення були внесені ще в червні 2022 року. Саме тоді Міністерство юстиції зареєструвало окремий наказ, підтверджуючий зміни, що були внесені до основного регулятора проходження процедури. Після цього в Інструкції про зміст та порядок складання звіту з’явився новий пункт про відсутність необхідності в реєстрації документу.
Раніше внесення відомостей про інвентаризацію викидів в реєстр було обов’язковим етапом процедури. Однак, поява нових положень повністю скасувала формальність. В коментарях від офіційних представників державних органів йшлося про те, що метою таких змін було спрощення порядку отримання дозволу. Мінімізація бюрократичних маніпуляцій, на їх думку, мала б зекономити час.
В цьому випадку заявнику не потрібно витрачати дорогоцінні хвилини на очікування, сам розгляд, отримання зауважень, а потім ще й виправлення помилок технічного характеру. Додаткові складнощі провокувались також повторними спробами реєстрації звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. На практиці така процедура могла цілком затягнутись на 6-7 місяців.
З червня існуючі регуляторні бар’єри поступово усуваються, а замість них впроваджується нова більш ефективна модель вирішення питання. Водночас, варто враховувати той факт, що подання звітності не відміняється. Щоб отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, необхідно і надалі формувати звіти по інвентаризації. Проте, вже не потрібно його попередньо реєструвати у відповідних органах.
Як відбувається процедура отримання дозволів?
Щоб зрозуміти, наскільки важливими є зміни, варто ознайомитись з загальним порядком отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферу. В цілому він зводиться до підготовки цілого пакету документів:
довідки про стан виконання заходів, що направлені на мінімізацію викидів до рівнів, вказаних в нормативно-правових актах;
проект, в якому вказуються нормативи по гранично допустимих викидах;
спеціальне клопотання.
Обов’язковою складовою також є звіт по інвентаризації стаціонарних джерел, що потенційно можуть створювати викиди забруднюючих речовин. Після внесених змін його не потрібно подавати на реєстрацію та чекати ще деякий час на отримання відповіді.
Готовий документ передається одразу у відповідні органи для подальших дій стосовно отримання дозволу. В процесі приймають участь одразу декілька державних органів. Рішення про можливість/неможливість видачі дозвільних документів приймає Держпродспоживслужба (а точніше – її Головне управління). Крім цього, документи подаються управління природних ресурсів та екології державної адміністрації обласного рівня.
Враховуючи кількість задіяних органів та необхідного обсягу робіт, можна зробити висновок про доцільність нових змін. Відміна процедури, пов’язаної з реєстрацією звітності, є важливим кроком на шляху до пришвидшення та спрощення процедури.